CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wahai Tuhan, Ku Tak Layak ke Syurga-Mu

Assalamualaikum w.b.t...

Untuk mengenali Allah, menghayati sifat-sifat Allah yang dinyatakan dalam Asmaul Husna adalah satu kaedah yang baik. Al-Quran menjelaskan bahawa bagi Allah nama-nama baik dan menyuruh kita agar berdoa dengan nama-nama tersebut.

Antara sifat Allah ialah Pengampun. Ia disebut sebagai al-Ghaffar atau al-Ghafur

Setiap Insan Ada Kesalahan
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Setiap insan ialah makhluk yang lemah, lupa dan lalai. Oleh sebab itu, kesilapan dan kesalahan biasa berlaku. Allah Azzawajalla menyuruh kita melakukan beberapa perkara, namun bukan semua perkara itu mampu kita laksanakan. Jika dapat dilaksanakan pun, tidak semuanya sempurna. Sebagai contoh, kemungkinan besar masih ada Muslim yang tidak pernah melaksanakan solat fardhu cukup lima waktu sehari semalam. Mungkin ada yang melakukannya, namun ada masanya cukup dan ada masanya tidak cukup. Kemungkinan ada umat islam yang melaksanakan solat lima waktu setiap hari, namun pelaksanaannya tidak menepati roh solat seperti khusyuk dan mungkin juga solat secara sambil lewa. Inilah hikmah apabila selesai sahaja solat, zikirnya adalah istighfar memohon keampunan Allah.

Disebabkan itu, insan memerlukan keampunan Ilahi. Alhamdulillah, Allah itu Maha Luas keampunan-Nya, cuma kita perlu berani mengakui kesilapan dan kembali kepada Allah... (^_^)

Slot Tauhid Solusi Edisi 38 (Syurga itu Benar)
created by:-
Eirin Ainiey
Akukah Srikandi Itu

0 comments: